Nytt affärssystem för reklambyråer ser dagens ljus

    Det var när en av grundarna av kommunikationsbyrån Oh My började störa sig på att det inte fanns något bra affärssystem anpassat för byråbranschen som han och några utvecklarkollegor började bygga det som idag är Check – ett fristående affärssystem för reklambyråvärlden.

    För fyra år sedan började Markus Tiburzi, medgrundare av Oh My, fundera över varför det inte fanns något traditionellt affärssystem som matchade byråmodellen. Timpeng, retainer, löpande och fastpris gick inte att lösa i ett och samma program, konstaterar Markus Tiburzi, VD och medgrundare av Check som numera är ett eget bolag, fristående från Oh My.

    – Vi tog beslutet att gå all in och grundligt utveckla ett eget system – specifikt anpassat efter byråbranschens behov. Just Excel-kompetensen är kanske inte det som präglar vår bransch. Men med bra data om projekt och lönsamhet kan vi ta rätt beslut om verksamheten. Fler och fler byråer inser fördelarna med att få kontroll på lönsamheten i projekten, fortsätter han.

    Check är integrerat mot Fortnox där ekonomen huserar, medan medarbetarna bara lever livet i Check och gör allt från fakturering och tidsrapportering till attestering inne i systemet.

    – Andra liknande system som vårt kanske gillas av ekonomerna, men vi har utgått från reklambyråns vardag och byråns medarbetare. Vi har velat sätta projektledarna och kreatörerna i centrum. Äntligen kan en byråchef få bra koll på den faktiska byråintäkten från projekt ända ner till individnivå, månad för månad, fortsätter Markus Tiburzi.

    Det fanns en föregångare till systemet, som skrotades i början av 2020. Därefter har utvecklarna byggt nytt för att släppa produkten på marknaden under 2023. Systemet har körts skarpt med ett tiotal pilotkunder sedan januari 2021.

    – Efter tre års utveckling var vi redo. Vi har haft tre utvecklare på heltid som har arbetat med Check och tagit in andra kompetenser efter behov, berättar Tiburzi som är delägare i Check liksom utvecklarna som har varit med och skapat affärssystemet.

    För att expandera har bolaget tagit in en partner i form av VIEW Ledger, en del av VIEW Group som är en snabbväxande nordisk aktör inom AccounTech och IT. VIEW Group har drygt 700 medarbetare på ett 30-tal kontor i Sverige, Norge och Finland.

    – Vi har många kunder inom media och kommunikation och vet att tidsrapportering inte är en favoritsyssla. Om vi kan göra det motståndet mindre genom en bättre upplevelse för de som använder systemet varje dag så underlättar vi för byråerna att få full koll på siffror och lönsamhet. Många arbetar fortfarande i kalkylark för att hantera och följa upp sina projekt. Det funkar inte särskilt bra längre. Vår investering i Check går i linje med vår strategi att driva redovisningsbranschen framåt med hjälp av smarta verktyg och tekniska lösningar. Dessutom tror vi att Check kan funka även utanför byråvärlden och utanför Sveriges gränser. Det är både ett skalbart system och en skalbar affärsmodell, säger Joseph Mogefors, VD för VIEW Ledger.


     

    Kontakt

    Markus Tiburzi, VD
    + 46 (0) 70 65 60 649
    markus@checkcheck.se

    Joseph Mogefors, VD
    +46 (0) 70 797 12 07
    jmo@viewledger.com

    Vill du ha tips och framtidsspaningar?

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev.