Kontroll på kostnaderna med IT och telefoni som abonnemangstjänst

    I ekonomiskt osäkra tider behöver många företag vara extra noggranna med budgeteringen och hålla bättre koll på kostnaderna. Har du full koll på vad era datorer och er mobiltelefoni egentligen kostar? Med allt från hårdvara till licenser, abonnemang, konfigurering och support? Om inte, är du långt ifrån ensam. Och det är stor risk att den faktiska kostnaden är högre än du tror.

    Andreas Ekman, Sales Manager IT på VIEW Group Sverige, berättar:

    – Många efterfrågar idag en transparent allt-i-ett-lösning som är anpassad efter företagets IT-behov. Det kan kallas ”Klient som tjänst”, ”Modern Workplace” eller som vi har valt att kalla vårt erbjudande; ”Arbetsplats som tjänst”. Kärt barn har många namn, men konceptet går ut på att slå ihop flera enskilda tjänster till ett abonnemang.

    – I grunden finns hårdvaran: dator, skärm, docka och/eller mobiltelefon. Sen läggs tjänster och andra produkter till. Det kan vara licenser, support, underhåll, telefoni eller andra arbetsplatsnära tjänster. Allt paketeras till en tjänst som faktureras per månad.

    Vad är fördelarna med den här typen av tjänst?

    – Framför allt är det kostnadseffektivt. Att det blir enklare att budgetera och att man slipper binda upp kapital är också viktiga faktorer för många företag. Men det finns fler fördelar, som att man alltid har tillgång till den senaste tekniken genom att kunna byta ut hårdvara med den frekvens man själv har valt.

    – Andra fördelar finns inom support och driftsäkerhet – när man standardiserar sina arbetsplatser underlättar det för förvaltning och drift.

    Hur vet man att hård- och mjukvaran är skyddade?

    – Det är en viktig fråga. Idag är hoten stora mot både tillverkare av datorer, mobiltelefoner och mjukvara. Om man överväger den här typen av tjänst bör man säkerställa att det ingår övervakning och uppdatering av enheter och applikationer. Då vet man att leverantören håller koll på att allt som finns på användarens arbetsplats verkligen är skyddat.

    – Det kan också finnas stora fördelar med andra tillägg för säkerheten, som automatiserad säkerhetsträning och simulering för användarna. Mer än hälften av alla IT-säkerhetsincidenter kan faktiskt kopplas till användarnas beteende och handlingar, så det är en viktig säkerhetsrisk att hantera.

    Vad ska man tänka på om man överväger den här sortens tjänst för sin organisation?

    – Gör gärna er egen analys över de kostnader som är förknippade med personalens datorer och hantering av dem. Ofta är det enkelt att räkna på de ”hårda” kostnaderna, men försök också få med de lite mer svårdefinierade. Vad kostar det er till exempel med IT-strul eller hantering av installationer och uppgraderingar?

    – När ni har fått fram en TCO (Total Cost of Ownership) är det enkelt att göra en ekonomisk jämförelse. Glöm inte att fundera över livscykelhanteringen med tillhörande återvinning också – det är viktigt att det görs på ett säkert och miljömedvetet sätt.

    – Ett annat tips är att överväga att inkludera telefonin, då det enligt min erfarenhet finns stora besparingar att göra där.

    Vill du veta mer om Arbetsplats som tjänst?

    Hör av dig till Andreas på andreas.ekman@viewgroup.se.

    Vill du ha tips och framtidsspaningar?

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev.