VIEW Group fyller 20 år – vad är planerna för framtiden?

    I år firar VIEW Group 20 år som bolag. Nyligen skrev vi om hur allt började. Men vad händer nu? Vi har hört med koncernchefen och grundarna om hur de ser på utvecklingen framåt och vad som är visionen för de kommande åren.

    Svensknorske John Hugosson har varit koncernchef för VIEW Group de senaste fem åren och har lett företaget ut i Norden och Europa. Han upplever tydliga förändringar i branschen och en skillnad i vad kunderna efterfrågar.

    John Hugosson, VIEW Group.

    John Hugosson, VIEW Group.

    Vad tror du kommer att bli de viktigaste förändringarna i branschen framöver?

    – Kunderna har högre förväntningar nu än tidigare. De vill ha en leverantör som är proaktiv och utmanar mer, inte bara hanterar den lagstadgade redovisningen, börjar John.

    Han förklarar:

    – Vi märker att våra kunder är alltmer öppna för inspel och råd som kan bidra till framsteg och utveckling för deras verksamhet. Det tycker vi förstås är jättespännande eftersom vi har mycket att bidra med.

    Han fortsätter:

    – Teknik är drivkraften för mycket av den här utvecklingen. Särskilt AI håller på att genomsyra alla teknikplattformar och kommer att öka vår effektivitet inom de flesta områdena. Det har det redan gjort i många fall.

    – Jag tror också att Business Intelligence och Data Management kommer att få ökat värde och större betydelse framöver. Många företag har flera olika system och kommer att se behovet av att kunna samla data från olika källor för bättre rapportering. I mer utmanande tider blir insikt och förståelse för det egna företaget, den egna datan och de egna siffrorna viktigare än någonsin.

    Vad är dina visioner för VIEW Group de närmaste fem till tio åren?

    – VIEW Group har arbetat fram en ny strategiplan som sträcker sig fram till 2028. Den innehåller 12 konkreta målsättningar utöver stark tillväxt. Den ska vi leverera på, slår John fast.

    Han tillägger:

    – Jag hoppas att VIEW Group om fem år kommer att framstå som det norska företaget som blev nordiskt, och som efter framgång även i Storbritannien är på väg ut i resten av Europa. Allt tack vare en unik approach till sina kunder med en mix av teknik och kunskap inom affärssystem, ekonomi och IT.

    Vad är det roligaste med att leda VIEW Group på den här resan?

    – Det roligaste är nog att få jobba tillsammans med kunniga människor och känna att man är med och bygger något bra, något vi kan vara stolta över. Det är viktigt att vi kan ge medarbetarna spännande möjligheter. Därför är vi angelägna om att ligga i framkant med att testa både ny teknik och nya sätt att göra saker på. Vi har många spännande kunder som också förväntar sig mycket av oss – och det håller oss på tårna, avslutar han.

    Grundarna blickar framåt

    VIEW Groups grundare Gjermund, Terje och Morten Bratlie startade företaget i augusti 2004 med en vision om att revolutionera branschen. Men hur ser de nu på framtiden?

    Terje, Gjermund och Morten Bratlie, grundare av VIEW Group.

    Terje, Gjermund och Morten Bratlie.

    Hur tror ni att VIEW Group ser ut om 20 år?

    – Jag tror och hoppas att den affärsidé och de värderingar som vi grundare har skapat fortfarande står sig 20 år framåt, börjar Gjermund.

    Morten fortsätter:

    – Vi har aldrig varit rädda för förändringar, varken regulatoriska eller i form av ny teknik. Vi har snarare anpassat oss genom att hitta sätt att utnyttja förändringarna till vår fördel. Det är egenskaper som gör oss väl rustade även för de kommande 20 åren.

    – Så om 20 år kommer vi fortfarande att vara VIEW Group, ett ledande europeiskt företag som levererar de bästa kundupplevelserna. Det är också viktigt för oss att vara en bra arbetsplats där våra talangfulla medarbetare får utnyttja sin potential och trivs på jobbet.

    Terje utvecklar:

    – Om 20 år är vi ett globalt företag som levererar teknik och lösningar inom de flesta branscher, där framgångsfaktorn är fackkunskap och goda kundrelationer.

    Gjermund tillägger:

    – Vi har kommit otroligt långt i Norden när det gäller användning av teknik för att få effektiva processer. Den potentialen är viktig att dela och få ut i resten av världen. Det ska vi göra de närmaste åren.

    – Med en framåtlutad ledning med visioner och ambitioner kommer VIEW Group att finnas på världskartan om 20 år, avslutar han med ett leende.

    Vill du ha tips och framtidsspaningar?

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev.