4 tips på kundrutiner för bättre likviditet
Innehåll
De flesta företag går igenom perioder av ojämn likviditet. Inte minst i tuffare tider, eller när företaget växer fort. Goda kund- och faktureringsrutiner är ett sätt att minska risken. Läs vidare för fyra tips på rutiner att se över för att stärka ditt företags likviditet.
1. Säkerställ att du har rätt information
Att ha ordning på kunduppgifterna är en central del av att sköta företagets ekonomi. Kontrollera att du har rätt information om dina kunder, som uppdaterade kontaktuppgifter och aktuell kontaktperson, så att du kan fakturera korrekt och undvika missförstånd.
Inför en större affär med en ny kund kan det också vara klokt att ha som rutin att göra en kreditkoll. Det kan låta uppenbart, men hög risk för sena eller uteblivna betalningar kan äventyra din likviditet.
2. Se över dina betalningsvillkor
Tydliga avtalsvillkor ökar chansen att du får betalt i tid. Var noga med att ange betalningstid, dröjsmålsränta och övriga betalnings- och leveransvillkor.
För bättre kontroll av likviditeten bör du ha som målsättning att ha en kortare kredittid för dina kunder än den kredittid ditt företag har hos era leverantörer. Överväg att korta ner betalningstiden för dina kunder till 14 eller 10 dagar, eller dela upp stora fakturor i mindre delbetalningar.
Många erbjuder 30 dagars betalningstid av rutin, men med dagens elektroniska fakturor finns inte samma anledning att ge långa betalningsvillkor för att mottagaren ska hinna behandla fakturan.
Om en kund dröjer med betalning kan det vara läge att införa leverans- eller arbetsstopp. När det är nödvändigt kan du också debitera dröjsmålsränta.
3. Håll ordning på faktureringen
För att säkra likviditeten bör du ha en rutin för att ta betalt så snart leveransen är klar. Det är också viktigt att bevaka när fakturor förfaller, så att du kan skicka påminnelse direkt. Här kan du spara mycket arbete med automatiserade processer i ekonomisystemet, eller genom avlastning från en redovisningskonsult.
För att öka chansen att få betalt i tid bör du även titta på själva fakturorna:
- Är fakturaunderlaget heltäckande och tydligt? Om kunden inte förstår fakturorna kan det ta längre tid innan de betalar dem.
- Rimmar fakturan med kundens förväntningar? Om det har tillkommit kostnader utan att ni har haft en diskussion kring det ökar risken för sena betalningar.
- Innehåller fakturan rätt uppgifter, som kontaktperson och eventuellt projekt eller kostnadsställe?
- Se också till att skicka fakturan i det format som kunden har enklast att hantera.
4. Gör det enkelt att betala
Se också över om du kan göra det enklare för kunden att betala direkt. Det kan innebära att du får pengarna snabbare. Det kan vara bra att erbjuda andra betalningsalternativ än faktura, som kortbetalning, autogiro eller olika betaltjänster som Klarna, Swish eller PayPal.
Om du skickar fakturor är det bäst att göra det digitalt. Det sparar inte bara tid och pengar, utan minskar också risken för att en faktura försvinner på posten, och att betalningen därmed fördröjs.
Vill du ha hjälp att förbättra ditt företags likviditet?
Om du vill fokusera på företagets kärnverksamhet istället för på ekonomin är vårt råd att anlita en redovisningsbyrå som har resurser för att stötta dig med både den löpande redovisningen och goda råd för att stärka företagets likviditet och lönsamhet.
Vi på VIEW älskar siffror och brinner för att hjälpa företag att utvecklas. Våra konsulter har lång erfarenhet av redovisning och ekonomi, och koll på den senaste tekniken. Kontakta oss, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.
Läs mer: 6 tips för bättre kontroll av företagets likviditet
Vill du ha tips och framtidsspaningar?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev.