Utmaningar och lösningar inom e-handel med Per Andersson från SiteSmart

    Inom VIEW Group finns en bredd av tjänster för företag som vill förenkla sin arbetsvardag och utveckla sin verksamhet. Inom koncernen ingår också e-handelsexperterna på SiteSmart. SiteSmart erbjuder en flexibel e-handelsplattform och tjänster som analyser, SEO och SEM (sökordsmarknadsföring), design/UX (user experience) och konsulttjänster för att hjälpa sina kunder att växa online.

    Vi ställde några frågor till affärsområdeschef Per Andersson om SiteSmart, e-handel idag och vad som är viktigt att tänka på när man väljer e-handelsplattform.

    Per Andersson, affärsområdeschef e-handel på SiteSmart, ett företag inom VIEW Group.

    Hej Per! Berätta lite om din bakgrund.

    – Min karriär startade i den grafiska branschen med tryckeri och reklambyrå. Jag började bygga hemsidor 1994 och den första e-handeln satte jag upp 1997. Sedan 2006, när begreppet att googla satte sig hos gemene man, har jag arbetat med SEO. Idag är jag teamleader för gänget på SIteSmart i Motala.

    Hur gick det till när SiteSmart startades?

    – Företaget började med att utveckla och lansera Europas första web-to-print lösning redan 1998. Därefter övergick vi till att utveckla en plattform för intranät-lösningar. Behovet av nätlösningar ökade och då gick det snabbt med utveckling av CMS, content management system, och e-handelsplattform. Den första versionen av plattformen stod klar 2001 och varumärket SiteSmart föddes 2010.

    Vad för slags kunder har ni idag?

    – Plattformen är mångsidig och flexibel så våra kunder spänner över ett brett område. Vi levererar till alla branscher och både små och stora företag. Det är allt från mindre företag som använder vår lösning till enbart en liten hemsida till stora internationella företag som säljer för 100-tals miljoner per år online. Många av våra kunder har också kraftigt ökat sin försäljning efter att de har bytt till SiteSmart.

    Vad är ditt tips till den som ska välja e-handelsplattform? Vad är viktigt att tänka på?

    – Välj en stabil och välkänd kommersiell plattform där du har möjlighet att växa. Se också till att leverantören har kompetens och support för att hjälpa dig som kund till framgång. Allt för många fastnar i begränsade lösningar där du själv ska lösa allt i e-handelsdjungeln.

    De senaste åren har varit utmanande för många företag. Vad är den största snackisen inom e-handel i år?

    – Tråkigt nog har mycket handlat om konjunktur och överlevnad i en tuff lågprisbransch. Men något positivt, som ju alla pratar om, är AI. Hur AI kan implementeras på olika sätt och hur det kommer påverka branschen och handel online.

    Vill du veta mer om hur SiteSmart kan hjälpa ditt företag att växa?

    Läs mer på sitesmart.se eller mejla info@sitesmart.se för att boka en kostnadsfri onlinekonsultation och demo av plattformen där du får veta mer om hur du kan öka försäljningen i din e-handel.

    Om du är i Stockholm den 29-30 maj kan du också besöka SiteSmart på E-commerce Expo på Kistamässan.

    Vill du ha tips och framtidsspaningar?

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev.