Oförberedda händelser?

Vår IT-support finns alltid nära för personlig och rekordsnabb hjälp

Tänk dig

Klockan är 20:34 och du jobbar över med den viktiga presentationen som du ska hålla tidigt imorgon bitti. Du ska bara skicka ett par e-postmeddelanden till några kollegor så att de har den senaste informationen inför mötet. Det är nu du upptäcker att du inte har någon Internetanslutning och dina meddelanden ligger kvar i utkorgen.

Vart vänder du dig för att få hjälp vid den här tiden? Eftersom ert företag har supportavtal med ett IT-företag ringer du såklart dit. Bara för att mötas av en telefonsvarare som meddelar att supporten är stängd men öppnar imorgon klockan 08.00.

Om ni istället hade haft ett avtal med VIEW Group skulle en tekniker ha svarat efter tio sekunder (vi har en genomsnittlig svarstid på 14 sekunder). Fyra minuter senare hade teknikern startat om er router och bett dig kontrollera din dina e-postmeddelanden i utkorgen. Som vid den tidpunkten redan skulle ha legat i skickat-mappen.

Vad kostar ert IT-strul egentligen?

Unionen utförde 2017 en undersökning om tjänstemännens vardag. I den framgår det att 133,5 miljoner arbetstimmar i privat näringsliv gick förlorade på grund av IT-strul under föregående år. Arbetstidskostnaden uppgår till 44,1 miljarder kronor, enbart för tjänstemän. Kostnader för andra gruppers IT-strul ej inräknat. Orsaken är ofta att personalen drar sig för att anlita kompetent IT-support och istället förlitar sig på att företagets interna IT-avdelning ska kunna ordna allt. IT-strul orsakar enorma förluster av arbetstid, som betalas av arbetsgivare. Läs hela rapporten här.

 

Människor – inte datorer

En annan viktig aspekt i vårt arbete är att förstå att det är människor vi har att göra med – inte datorer, servrar eller nätverk. Hårdvara och mjukvara är bara verktyg. Verktyg som är bra att ha när de fungerar, men när verktygen inte uppför sig som vi förväntar oss eller helt enkelt inte fungerar alls blir vi frustrerade.

Våra ledord

Servicekänsla. Viljan att hjälpa en annan människa.
Lyhördhet. Förmåga att lyssna och ta in ett problem.
Kunskap. Utan kunskap är det svårt att lösa ett problem.
Engagemang. Krävs för att lyckas lösa svårare frågeställningar.
Tillgänglighet. Vi måste vara anträffbara för att kunna hjälpa.
Sociala. Bemötandet människor emellan är en viktig del i problemlösning.

Kontakta vår expert

Vill du veta mer om IT-support?

Vi pratar gärna mer om just ditt företags behov och förutsättningar och hur vi kan hjälpa dig. Ring, mejla eller fyll i formuläret lite längre ner, så hör vi av oss.

Ulf Orvegård

Tjänsteansvarig för Servicedesk

077 551 01 00