Övervakning

Med proaktiv övervakning kan ni förebygga kostsamma driftstörningar och identifiera potentiella problem innan de inträffar

En mer kostnadseffektiv IT-miljö

Vad ska övervakas och på vilken nivå? Övervakning kan vara hur enkel eller komplex som helst. Tänk på det som ett pussel där varje del av funktionen måste övervakas på rätt sätt. Vi hjälper er att hitta rätt ambitionsnivå och ser till att alla bitar faller på plats!

Skräddarsy er övervakningstjänst med oss

Övervaka hela IT-miljön eller fokusera på en kritisk transaktionskedja – valet är ditt. Du bestämmer hur ert SLA ska se ut och hur larm ska hanteras. Med våra verktyg kan vi övervaka allt från enskilda tjänster till komplexa transaktionsflöden. Håll koll på onormal nätverkstrafik, intrångsförsök, felaktiga konfigurationer – eller till och med om kaffet är nybryggt. Du avgör vad som ska övervakas, och vi hjälper dig gärna att definiera vad som är mest relevant.

Övervakningen kan kopplas till vår Servicedesk, som hanterar larmen enligt avtalade rutiner och SLA. Vi har lång erfarenhet av avancerad övervakning inom branscher som bank, e-handel och apotek, där minsta driftstopp kan få stora konsekvenser.

Hitta problem innan de uppstår

Det hjälper inte att övervaka varje process i webbservern om SQL-servern, som används för att visa bilder i er webbshop, inte också övervakas. Trots att allt ser bra ut på webbservern, kan besökaren ändå mötas av en tom sida om SQL-servern inte fungerar som den ska.

Med proaktiv övervakning kan ni undvika kostsamma driftstörningar och upptäcka eventuella problem innan de inträffar. Dessutom ger rapporter från övervakningen er möjlighet att identifiera flaskhalsar och outnyttjad kapacitet, vilket kan bidra till en mer flexibel och kostnadseffektiv IT-miljö. Vi kombinerar automatiserad övervakning med manuella kontroller för att säkerställa att avvikelser fångas upp i tid, så att vi kan agera proaktivt och minimera risker.

I tjänsten igår:

  • Övervakning av valbara komponenter i er IT-miljö
  • Larmhantering med valbara mottagare av olika typer av larm
  • Larm via e-post eller SMS
  • Möjlighet till automatisk felavhjälpning
  • Löpande uppdaterad relevant driftdokumentation
  • Tillgång till mobilanpassat ärendehanteringssystem
  • Möjlighet till egen vy av övervakningskonsoler
  • Rapportering och åtgärd av fel som uppstår inom ramen för aktuellt SLA
  • Vid behov förslag på lämpliga åtgärder för att förbättra den aktuella driftsituationen
  • Leveransrapporter/trendrapporter i enlighet med specifikationen i SLA
  • ”Morgonkontroll” 365 dagar om året

Vem övervakar övervakningen?

Automatiserade larm är ett snabbt och effektivt sätt att hantera förutsägbara problem, men vi ser till att övervakningen också övervakas. Vår erfarenhet har visat att, oavsett hur noggrant man planerar, är dagens komplexa IT-miljöer fyllda med oförutsägbara variabler.

I vår övervakningstjänst ingår en manuell ”morgonkontroll” varje dag, 365 dagar om året. Du kan även lägga till manuella kontroller av specifika, kritiska funktioner i din IT-miljö. Den här rutinen har genom åren förhindrat många problem – till och med räddat morgonfikat på flera arbetsplatser. Behöver ni fler kontroller, kan vi självklart skräddarsy lösningen efter era önskemål. Vi tror inte på en ”one-size-fits-all”-lösning när det gäller övervakning. Tillsammans utformar vi ett SLA och övervakning som passar just ert företag. Behöver ni beredskap och jour dygnet runt, året om, kan vi också ordna det.

Kontakta oss gärna för mer information eller boka ett kostnadsfritt möte.

Kontakta vår expert

Vill du veta mer om övervakning?

Vi pratar gärna mer om just ditt företags behov och förutsättningar och hur vi kan hjälpa dig att utveckla din verksamhet. Ring, mejla eller fyll i formuläret lite längre ner, så hör vi av oss.

Jörgen Svensson

Tjänsteansvarig IT

+46 70 300 06 81