Utnyttja redovisningen för att stärka lönsamheten

    Har du märkt tecken på minskad lönsamhet i företaget? Eller är det länge sedan du tittade på åtgärder för att öka lönsamheten?

    Inställningen ”så har vi alltid gjort” kan snabbt bli en dyr filosofi när det handlar om att driva företag och kan göra att du missar möjligheter att förbättra verksamheten. Det finns många faktorer som påverkar ett företags lönsamhet, och redovisningen kan ge bra utgångspunkter för förbättring.

    Kontroll över utgifterna

    Det finns ofta mycket att hämta på kostnadssidan för att stärka lönsamheten i företaget. Vi rekommenderar att gå igenom kostnaderna för att identifiera de största utgifterna och se över möjliga åtgärder för att minska dem.

    De huvudsakliga kostnadsposterna är:

    • Varukostnader
    • Lönekostnader
    • Övriga driftskostnader

    Övriga driftskostnader är exempelvis hyra, abonnemang på tjänster, kontorsutrustning, el, försäkringar, kaffe och kontorsmaterial. Här kan det lätt gömma sig ”bortglömda” kostnader. Många av dessa utgifter är inte direkt kopplade till den vara eller tjänst företaget producerar och kan därför ofta minskas utan att påverka den dagliga driften.

    Genom att gå igenom bokföringen rad för rad och sortera kostnaderna från störst till minst, kan du få en helhetlig översikt. Kanske upptäcker du kostnader för saker som inte längre används eller behövs. Små förbättringar i dessa områden kan göra en stor skillnad för företagets rörelseresultat.

    Det är också klokt att se över dina leverantörsavtal: Hur länge sedan var det du förhandlade om priser? Finns det nya leverantörer som erbjuder bättre villkor, eller kanske branschföreningar som erbjuder förmånliga ramavtal? Kanske finns det avtal som kan avslutas helt.

    Öka intäkterna

    För att stärka lönsamheten kan du även fokusera på att öka intäkterna. Några exempel på åtgärder som kan bidra är:

    • Justering av priser – ligger prisnivån i linje med jämförbara produkter? En riktlinje kan vara att justera priserna årligen enligt konsumentprisindex (KPI), men även faktorer som leverantörskostnader och marknadens priskänslighet bör beaktas.
    • Introducera nya produkter eller tjänster
    • Förbättra försäljnings- och marknadsföringsstrategier för att locka fler kunder
    • Öka merförsäljningen till befintliga kunder
    • Se över paketeringen av produkter
    • Använd lojalitetsprogram för att stärka kundrelationer
    • Inför belöningar för anställda som värvar nya kunder

    Gör lönsamhetsanalyser

    Lönsamhetsanalyser är ett bra verktyg för att förstå företagets förmåga att generera vinst över tid. De ger dig ett tydligt underlag för att bedöma var förbättringar kan göras.

    Tips för lönsamhetsanalys

    • Samla in finansiella data från företagets resultaträkning och balansräkning. Det ger insikt i intäkter, kostnader, vinst och tillgångar.
    • Använd nyckeltal som bruttomarginal, rörelsemarginal och nettomarginal för att bedöma hur stor del av intäkterna som blir kvar som vinst efter olika kostnader.
    • Analysera resultaten genom att jämföra nyckeltalen med branschstandarder och tidigare år. Om marginalerna är låga kan det tyda på att företaget har svårt att generera överskott.

    Täckningsbidrag och lönsamhet per produkt

    Det är inte alltid så att högre omsättning automatiskt leder till högre lönsamhet.

    Ett bra mått att se på är täckningsbidraget, som visar hur mycket varje produkt eller tjänst bidrar till att täcka de fasta kostnaderna och skapa vinst. Om företaget har ett sortiment av flera produkter kan du analysera lönsamheten per produkt. Finns det produkter med lågt täckningsbidrag som kanske inte är lönsamma?

    Tips: En stabil tillväxt på några procent per år är ett gott tecken på att företaget rör sig i rätt riktning. Kom ihåg att för än sund drift är det viktigt att intäkterna procentuellt ökar mer än kostnaderna.

    Vill du ha tips och framtidsspaningar?

    Prenumerera på vårt nyhetsbrev.