
Så skapar du en strategisk och datadriven ekonomifunktion
Innehåll
Att leda en ekonomiavdelning är en utmaning och förväntningarna ökar ständigt. Som ekonomichef måste man balansera effektiv drift med att stötta övriga organisationen med strategisk insikt. För att lyckas krävs både rätt kompetens och smart användning av teknik.
Men hur uppnår man det utan att det ena sker på bekostnad av det andra? I den här artikeln delar vi några insikter om hur du kan skapa en strategisk och datadriven ekonomifunktion på ditt företag.
1. Det finns ingen konkurrensfördel i redovisning
På en ekonomiavdelning är det är inte själva redovisningsarbetet som skapar värde – utan resultatet av det. För många företag är det snarare en nackdel att sköta redovisningen internt, eftersom det tar tid och fokus från annat, mer värdeskapande arbete.
Frigör resurser för analys och strategiskt arbete
Därför lönar det sig ofta att outsourca operativa arbetsuppgifter som bokföring, lönehantering och rapportering till myndigheterna. Det är svårt att matcha en professionell redovisningsleverantör i kompetens och effektivitet. De bästa outsourcingaktörerna investerar stort i båda delarna, just för att kunna erbjuda sina kunder en prisvärd och trygg tjänst med hög kvalitet.
Samtidigt växer kompetenskraven i takt med teknikutvecklingen och ekonomiavdelningarna behöver kunna hantera mer komplexa områden och frågor. Det gör det både kostsamt och utmanande att rekrytera rätt medarbetare och bygga interna resurser.
Att lägga ut de operativa uppgifterna gör det möjligt att höja blicken och fokusera på mer strategiska frågor. Det ger ekonomiavdelningen möjligheter att bidra med insikter och beslutsunderlag som kan hjälpa ledning och styrelse att utveckla företaget.
Det är en vanlig missuppfattning att outsourcing bara är fördelaktigt för de allra största företagen. Tvärtom kan det vara värdefullt för verksamheter av olika storlek. Ett bra exempel är tillväxtbolag – genom att köpa in tjänster får växande företag en flexibel organisation som lättare kan skalas upp i takt med tillväxten.
Vår rekommendation till både tillväxtbolag och medelstora till stora företag är att outsourca de operativa uppgifterna och lägga de interna resurserna på analys, kontroll och strategi – snarare än på det löpande arbetet.
2. Ta kontroll över din data
De flesta företag har värdefull data om sin egen verksamhet, men många har svårt att använda den effektivt. Det handlar ofta om utmaningar med att strukturera informationen och se mönster.
Vi ser företag som investerar i AI- och business intelligence-lösningar och matar in stora mängder data – utan att först definiera tydliga mål och vad de vill uppnå. Den största fallgropen är att försöka göra allt på en gång.
Säkerställ rätt datahantering och verktyg
Börja istället med att identifiera några affärskritiska frågor eller nyckeltal. Det gör det lättare att avgöra vilka datakällor som är mest relevanta och hur rapporteringen ska byggas upp.
Om du har tillgång till välstrukturerad data i dina affärssystem kan du kombinera den för att få en djupare förståelse för företagets utveckling. Enskilda rapporter som en resultatrapport eller en försäljningsrapport ger bara en begränsad bild, men när du kombinerar data får du en bild av helheten istället för att fastna i ”silobaserad” information.
Om företaget har flera olika system med affärsdata är det också klokt att skapa en ”data dictionary” – en översikt över vilken data som finns, hur den är definierad och hur den används. Vilken databas är till exempel ”master”, den primära källan? Utan tydliga definitioner kan datahanteringen bli rörig och ineffektiv.
Saknar i kompetens internt i din organisation för att komma igång? Ta hjälp av er redovisnings- och ekonomileverantör. De kan ge värdefulla insikter om vilka verktyg som passar din verksamhet och hur ni kan använda dem optimalt.
3. Fokusera på datadrivna insikter
När du vet vilken data du vill samla in och har kontroll på hur det görs börjar det verkliga arbetet – att omvandla den till insikter. Vår erfarenhet är att många ekonomer tycker att just det är den mest spännande delen av jobbet, förutsatt att datan är relevant och kan ge värdefull information.
Det gör det möjligt att besvara frågor som:
- Vad skapar mest värde för företaget?
- Vilka faktorer påverkar våra finansiella resultat mest?
- Vilka av våra kunder är mest lönsamma?
- Hur har vår omsättning utvecklats?
- Har vi tillräcklig likviditet för att växa?
- Hur presterar vi jämfört med våra konkurrenter?
De senaste åren har präglats av osäkerhet, hög inflation, stigande räntor och politisk instabilitet. Det kan vara klokt att planera för att det kommer att se likadant ut under den närmaste tiden. När omvärlden är oförutsägbar blir det ännu viktigare att använda den information du faktiskt har kontroll över – din egen affärsdata. Vi brukar säga att siffrorna berättar en historia – om det som har varit, var du står idag och vart du är på väg.
Redo att ta din ekonomifunktion till nästa nivå?
Är målet att 2025 blir året då din ekonomifunktion levererar de bästa beslutsunderlagen hittills för företagets utveckling? Om svaret är ja är de tre områden du har läst om här en bra start. Behöver du hjälp att komma igång? Kontakta oss för att höra mer om hur vi kan stötta dig.
Vill du ha tips och framtidsspaningar?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev.